twitter-logo-2 facebook-art

 

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

mensen-JebbinkEvelijn-b

Door Evelijn Jebbink,  onderwijsbegeleider Arkade

Inkleuren

Onlangs heb ik drie weken rondgereisd in Iran. De keuze om hiernaar toe te gaan ging niet over één nacht ijs. Ik had goede verhalen gehoord over de vriendelijkheid van de Iraanse bevolking en dat het land prachtig zou zijn, maar ik vond het ook spannend. De Lonely Planet waarschuwde me al dat als ik het over zou laten aan de reacties van familie en vrienden, ik nooit naar Iran zou gaan. En inderdaad, toen ik begon over mijn voornemen de reis te gaan maken, overheersten de beelden van Iran als een gevaarlijk land, en ik kreeg reacties als ‘twee vrouwen alleen op reis in zó’n land?’, ‘ik zou het echt niet durven’. Ik had ook de beelden in m’n hoofd van Iran als een gastvrij land. Om erachter te komen of deze klopten, was er eigenlijk maar één manier; op reis gaan. Ik kon, samen met een vriendin, zelf gaan ervaren hoe het er is en de beelden zelf kleur gaan geven.

Het beeld van de gastvrijheid werd geïllustreerd door de ervaring met Nasr en zijn vrouw Marjan in Shiraz. We kenden hen via via,  maar zij liet ons, zonder enige twijfel, zomaar drie dagen bij hen logeren. Ze namen al die tijd vrij van het werk en lieten ons alles van de omgeving zien. Gastvrijheid ten top. En ook het beeld van Iran als ‘spannend’ of ‘gevaarlijk’ land kreeg een inkleuring, toen we in de week voor de Iraanse verkiezingen in Teheran waren. Op iedere hoek van de straat stonden militairen en de sfeer werd grimmig. Abstracte vage beelden kregen nu gezichten en inkleuring, door persoonlijke ontmoetingen en ervaringen. En ik voel mij nu bij terugkomst een rijker mens.

Die verrijking probeer ik in het klein ook op de scholen te bewerkstelligen. Een rijke leeromgeving noemen we dat. We gaan op reis ‘dichtbij huis’, dichtbij de school, bijvoorbeeld in de excursies naar de gebedshuizen van de verschillende wereldgodsdiensten. Ook de ouders worden daarbij betrokken. Want meer nog dan bij de leerlingen, kunnen er bij ouders bepaalde beelden bestaan die in de loop der tijd flink in de hoofden zijn gaan zitten, maar die nog niet in de werkelijkheid ‘gecheckt’ zijn.

Ik ben altijd blij als er veel ouders als begeleiders meegaan naar het bezoek aan een gebedshuis. Vorige week was ik met een groep leerlingen in een moskee en een aantal ouders ging mee. Eén van de ouders vertelt later aan me dat ze al regelmatig langs de moskee gelopen is, maar nooit naar binnen durfde gaan. Het is de eerste keer in haar leven dat ze in een moskee is. Ze vindt het er mooi en had niet verwacht dat ze zo gastvrij ontvangen zou worden, maar ook dat het er zo ruim is en er zoveel rust heerst. Ze wil graag nog een keer terugkomen met haar oudere dochter en ze wordt uitgenodigd door de rondleider om dat zeker een keer te doen.

We ontwikkelen beelden door wat we zien op televisie en door wat anderen ons vertellen. Maar het is zo verrijkend om zelf op ontdekkingstocht te gaan om de beelden te checken, in te gaan kleuren en bij te stellen. Op de scholen krijgen kinderen de kans,  daar al op jonge leeftijd mee te beginnen. En mooi dat in hun kielzog de ouders mee op ontdekkingstocht kunnen gaan. Door persoonlijke ervaringen en ontmoetingen worden eendimensionale beelden verrijkt en ingekleurd. Het is voor mij steeds weer een bijzondere ervaring als dat gebeurt. 

Evelijn Jebbink