twitter-logo-2 facebook-art

 

Arkade-logo01

 

  • Onze openbare school is multicultureel. Arkade helpt ons met een afgewogen lesprogramma over de vijf wereldgodsdiensten.

  • Hoe kunnen wij onze christelijke identiteit als een kwaliteit laten weerklinken in onze school?

  • Het overlijden van een moeder had een enorme impact. Arkade hielp ons het rouwproces op school te begeleiden.

  • Leerkrachten hadden moeite met de betekenis van Pasen. Wij wilden als team teruggaan naar de essentie van dit religieuze feest.

  • Wij gaan fuseren met een ander schoolbestuur. Arkade begeleidt ons bij de invulling van onze nieuwe identiteit.

  • De ouders vroegen om een ouderavond over onze schoolidentiteit. Arkade verzorgde een inspirerend programma.

mensen-Mark-Bos

naam: Mark Bos

functie: Onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing

expertise: (wereld)burgerschap, dialoog, missie/visie

e-mail: m.bos@arkade.nl  

Ik zie een goede school als een plek waar je leert voor het leven. Dat betekent dat je je talenten ontdekt en zelfvertrouwen ontwikkelt, maar ook dat je leert leven in een diverse en soms ingewikkelde wereld. Je leert een wereldburger worden.
Levensvragen zijn een belangrijk onderdeel van dit leerproces. Want wat betekent het dat mensen anders zijn? En is het goed dat we soms ook gelijk zijn? Wat maakt het leven leuk? En hoe ga je om met moeilijke momenten? Allemaal lastige en tegelijk leuke vragen om samen over te filosoferen.

Ik geloof dat de leerkracht de belangrijkste schakel is in dit leerproces. Als onderwijsbegeleider denk ik daarom graag mee met leerkrachten en bestuurders hoe ze leerlingen op een inspirerende en praktische manier kunnen ondersteunen. Niet alleen met werkvormen en lesideeën, maar ook door je eigen professionele visie en houding te ontwikkelen. Hoe dat moet, is voor iedere school en persoon weer anders.

Om de school zo goed mogelijk van dienst te zijn organiseer ik graag goede gesprekken waarin we met elkaar op creatieve manier onderzoeken wat hiervoor nodig is. Bijvoorbeeld met een studiemiddag over hoe je als leerkracht je voorbeeldfunctie inzet. Of met een bijeenkomst waarin we gezamenlijk kijken hoe we de waarden van de school nog beter in de praktijk kunnen brengen. Daarbij hanteer ik een praktische insteek, zodat je de volgende dag met nieuwe ideeën aan de slag kunt gaan.

 

‘Ik geloof dat de leerkracht de belangrijkste schakel is in het leerproces van leerlingen die uitgroeien tot wereldburgers.’

 

< TERUG